AKO VYBRAŤ BICYKEL AUTHOR
TYP BICYKLA
Aký typ bicykla je pre mňa ten správny? To by mala byť prvá otázka, ktorú si položíte pri výbere nového bicykla.
Cestný bicykel
Jasná voľba pokiaľ jazdíte len po spevnených pozemných komunikáciách. Ak Vám ide o výkon a športové výsledky, alebo len chcete túto modernú a stále populárnejšiu športovú disciplínu vyskúšať, potom je cestný bicykel pre Vás to pravé!
Krosový (trekingový) bicykel
Tento typ bicykla je vhodný na spevnené povrchy, cyklotrasy, šotolinové cesty, či zjazdné lesné cesty. Väčší priemer kolies (28" palcov) a hladší dezén plášťov ako na horskom bicykli, umožňuje rýchlejšiu a pohodlnejšiu jazdu. Zároveň je krosový bicykel vhodným spoločníkom do mesta.
Horský bicykel
Klasický "bike" vás nezradí pri jazde ako po spevnených, tak po lesných cestách s ťažkým terénom. Ponúka väčší rozsah zdvihu vidlice, hrubší dezén plášťa a celkovo ide o odolnejší stroj. Pokiaľ si vyberiete túto najpopulárnejšiu kategóriu bicyklov, vaše rozhodnutie môže pokročiť ďalej.
Celoodpružený horský bicykel vs. "hard-tail" (pevná zadná stavba)
Bicykel s odpružením zadnej stavby ponúka maximálne pohodlie, umožňuje jazdcovi posunúť sa ďalej a mať väčšiu kontrolu nad strojom. Segment celoodpružených bicyklov je vďaka použitej technológii cenovo náročnejší a pokiaľ potenciál bicykla pravidelne nevyužívate, aj vyššia hmotnosť je nevýhodou a doporučujeme si kúpiť bicykel s pevnou zadnou stavbou.
Pevná zadná stavba nevyhladí terén rovnako ako odpruženie, zato poskytne vyššiu rýchlosť a obratnosť v teréne, ktorý nehodnotíme ako ťažký. Pre potreby bežných lesných ciest a lesných cyklotrás ponúka táto kategória najširšiu paletu typov rámov od karbónu cez zoslabovaný hliník až po oceľové "fat biky" (bicykle do snehu), komponentového vybavenia, dizajnov a farebných kombinácií.
Posledným orieškom je výber veľkosti kolies (plášťov). V ponuke sú tri veľkosti: 26", 27.5" a 29". Všeobecne je možné povedať, že čím väčší priemer, tým lepšie dokáže vyhladiť nerovnosti. Pravidlo je to však veľmi všeobecné a doporučujeme osobne vyskúšať. Veľkosť 29" je vhodnejšia pre stredne vysokých až vyšších jazdcov. Zdá sa, že 27.5" je ideálnym kompromisom z pohľadu ovládateľnosti, rýchlosti a váhy. Ako je ale vyššie povedané, nič nenahradí osobnú skúsenosť.
Elektrobicykel
Už niekoľko sezón máme v ponuke mestské (touringové) bicykle s elektrickým pohonom. Sú ideálny variant pokiaľ hľadáte pohodlie, spoločníka na výlety, ktorý vám do kopca podá pomocnú ruku, alebo hľadáte ideálny dopravný prostriedok do mesta či na chatu.
SPRÁVNA VEĽKOSŤ - ZÁRUKA POHODLIA
Pokiaľ si vyberiete typ bicykla, ktorý vám bude čo najviac vyhovovať po stránke využitia, je dôležité si vybrať bicykel tiež podľa veľkosti. Veľkosťou bicykla sa rozumie dĺžka sedlovej trubky.
Veľkosť bicykla je uvádzaná podla typu bicykla: v palcoch, v centimetroch, v milimetroch alebo označením S, M, L, XL.
Pri výbere veľkosti bicykla je potrebné sa riadiť všeobecnými pravidlami:
VÝŠKA POSTAVY V CM | VÝŠKA RÁMU PODĽA OZNAČENIA |
---|---|
do 165 cm | 15", 16", S, do 44 cm, do 500 mm |
160 - 170 cm | 17", 18", M, do 48 cm, do 520 mm |
170 - 185 cm | 19", 20" , L, do 52 cm, do 540 mm |
185 - 200 cm | 21", 22", XL, do 55 cm, do 560 mm |
nad 195 cm | 23", 24", 58-60 cm, nad 580 mm |
Pokiaľ si však nie ste istý, pri každom modeli nájdete pomocníka s výberom tej správnej veľkosti.
PRIEMERY KOLIES | TYP BICYKLA |
---|---|
10", 12", 16", 18", 20", 24" | Detské bicykle |
26", 27.5" a 29" | Horské bicykle |
27", 28" | Krosové, trekingové a cestné bicykle |
Rozdelenie rámov:
Pánske a dámske rámy
Ženy nie vždy zvolia dámsky variant rámu
Najmä športovo založené ženy často volia pánsky variant rámu vzhľadom k jeho pevnejšej konštrukcii
NASTAVENIE POSEDU
Správny posed na bicykli
Správny posed je na bicykli veličina číslo jedna. Jeho správne nastavenie vám umožní vyvarovať sa mnohých nepríjemností, od posmešných pohľadov, až po zničený chrbát a neefektívne šliapanie. Skrátka, zásluhou zlého posedu budete vypadať na bicykli ako úplný amatér, pôjdete pomalšie a skôr sa unavíte. Nebude vám nič platné, že máte bicykel, na ktorý iní neušetria za celý svoj život.
Sedlo vodorovne
Sedlo má byť vodorovne. Ani špičkou dole, ani hore. Pokiaľ ho budete mať "do kopca" (špičkou hore), tak si vaše cenné pohlavné orgány užijú, zadok bude kĺzať dozadu a budete mať snahu sa neustále rukami priťahovať dopredu. V opačnom prípade so sedlom "z kopca" (špičkou dole) sa zase budete neustále rukami odťahovať. V oboch prípadoch vás môžu začať bolieť ruky a brušné svaly a vy nemusíte chápať prečo. Aj napriek tomu je potrebné povedať, že keď nie sedlo celkom vodorovne, tak skôr mierne (ale naozaj mierne a nepoznateľne) sklonené dopredu. Aj tak si ho niektorí pretekári montujú. Predovšetkým však s ohľadom na typ, mäkkosť a profil sedla.
Ako vysoko sedlo?
Sadnite si na bicykel a jednu z kľúk dajte rovnobežne so sedlovou trubkou. Položte nohu v topánke na pedál pätou. Noha pod kolenom sa vám musí pri pohybe dozadu mierne prepínať. Asi tak 6 cm. Nesmie byť celkom natiahnutá ani viacej skrčená. Pokiaľ budete mať nohu celkom natiahnutú, budete mať sedlo príliš vysoko a môžete na bicykli pri jazde tzv. presýpať. Teda zadok sa vám bude presúvať zo strany na stranu.
Ak ste veľmi vysoký a nemôžete zohnať veľký bicykel, nemáte inú možnosť, než sedlovku vytiahnúť do správnej výšky hodne vysoko, prípadne si zakúpiť dlhšiu. Premýšľajte ale, či na vás nie je bicykel súčasne príliš krátky. Dajte pozor na limit maximálneho vytiahnutia, ktorý býva na sedlovkách označený. Ak ho prekročíte, môžete poškodiť rám v mieste upnutia sedlovky sedlovou skrutkou v ráme, čo sa často deje, zvlášť u hliníkových rámov. Správne má byť sedlovka zasunutá minimálne tak, aby jej spodný okraj bol aspoň trochu pod dolným okrajom hornej rámovej trubky. Ak ste aj napriek tomu nútený vytiahnúť sedlovku až po limit, je na zváženie, či bicykel nie je na vás príliš malý a tým aj súčasne krátky. Nie vždy sa dá dohnať príliš krátky rám dlhším predstavcom, ktorý prichytáva riaditká k rámu. Vytiahnutie sedlovky vzhľadom k vašej postave si v obchode vyskúšajte.
Poloha chodidla na pedáli
Nohu musíte mať na pedáli absolútne rovno, rovnobežne s kľukou. Inak budete šliapať napr. s kolenami od seba. Neberme do úvahy skutočnosť, že otieraním o kľuku si zmažete nápis na vašich drahocenných kľukách. Kĺb palca na chodidle má byť nad osou pedálu. Ani pred ňou, ani za ňou.
Posúvame sedlo
Teraz si musíte skontrolovať, či máte v správnej polohe sedlo (vodorovný posun) ohľadom na pedále. Kľuku otočte do vodorovnej polohy a nohu zacvaknite do pedálu. Vezmite špagátik so závažím a ten priložte na špičku kolena. Dole vám musí prechádzať špagátik stredom osi pedálu.
A čo riaditká?
Tak tu to už môže byť trochu individuálne a môžete sa riadiť svojimi pocitmi. Aj napriek tomu je veľmi dôležitá správna poloha brzdových pák. Zistíte ju tak, že si na bicykel sadnete, ruky položíte na riaditká a natiahnete prsty rovnobežne s rukou. Brzdové páky by sa vám mali ľahko opierať o spodnú časť prstov. Pri takto nastavených brzdových pákach nebudete musieť ruky pri brzdení na riaditkách zbytočne pretáčať.
Správna vzdialenosť a výška riaditiek voči sedlu je trochu kompromisom a môžete sa riadiť podľa toho, ako sa vám na bicykli dobre sedí. Pretekár je viac natiahnutý a sklonený (jazdí predsa rýchlo), s ohľadom na aerodynamiku. Jazda na horskom bicykli nie sú totiž len šialené zjazdy a prudké výjazdy. Býva to i ťažká a rýchla práca po rovinách za chrbtami kamarátov, kedy budete lapať každý kúsok závetria a váš chrbát sa hrbí pred nepríjemným vetrom. Pokiaľ máte bruško, ktoré vás obmedzuje, dajte si riaditká ešte bližšie a vyššie. Aj napriek tomu sa snažte, aby ste nevypadali na bicykli narovnaný ako za kuchynským stolom alebo príliš natiahnutý a ostatní mali dojem, že vám riaditká chcú utiecť dopredu.
Niekoľko našich malých rád na záver
Nastavte si doma posed podľa nášho návodu, dajte si do vrecka potrebné náradie a choďte sa previezť okolo baráku. Vyskúšajte, ako sa vám ide a posed priebežne dolaďte. Než predáte svoj starý bicykel, na ktorom sa vám dobre sedí (samozrejme správne sedí), zmerajte si na ňom základné vzdialenosti: výšku sedla od stredovej osi a vzdialenosť špičky sedla od riaditiek. Rozhodne nemerajte výšku sedla od zeme, pretože takmer každý bicykel má stred od zeme umiestnený v inej vzdialenosti. Záleží to na geometrii rámu. Na novom bicykli budete sedieť rovnako dobre a ušetríte si prácu s nastavovaním rovnakého posedu na novom bicykli.
Pri nastavovaní zarážok na topánkach myslite na to, že už pri prvom utiahnutí sa vám do topánky vytlačia drážky zo zúbkov na spodnej strane zarážok a zarážky budú pri ich prestavení chcieť skĺznuť späť do prvej polohy.
Počas roka sa snažte hýbať aj so sedlovkou, aby vám "nezarástla" do rámu tak, že vám nič nepomôže ju vytiahnuť.
Správny posed nie je pre vaše svaly všetko. Ešte musíte dobre šliapať. Na bicykli sa sedí kľudne a snažte sa, aby bicykel poháňali len nohy a nie pohyb celého tela. Chodidlo na pedáli musí byť v každej polohe otočenia kľúk mierne sklonené dopredu. Neprešliapavajte teda na päty dole, ani nešliapte príliš špičkami.
Všimnite si, že niektorí šliapu na bicykli akoby do štvorca. Krúživý pohyb nôh možno nacvičiť aj na trenažéroch s vypnutím záťaže. Všetko samozrejme na svojom bicykli so správne nastaveným posedom. Myslite na to, že pokiaľ sedíte na bicykli zle, správne šliapať sa nikdy nenaučíte.
Riaditká musia byť dostatočne široké. Nie veľmi úzke, aby ste nemali ruky moc pri sebe, stláčali by ste si hrudník a zle dýchali. Ani nie moc široké, aby sa vám s nimi dobre manévrovalo, napríklad medzi stromami. V zásade trochu širšie ako naše ramená.
zdroj: www.cykl.cz